Állítólag az ingyenes pálinkafőzéshez jár a részeg kerékpározás is. Ez amolyan Hungarikum lehet az eljövendőkben. Ebben tehát nagyrészt felelősséggel bír Orbán Viktor is, hiszen az otthoni pálinkafőzés népszerűsítésében és engedélyezésében jelentős szerepet vállalt. Így most nem csak a zúg-főzés szűnt meg, hanem a zúg-kerékpározásnak is vége.
Már csak a zúg-kocsmákat kéne bezáratni, vagy legalizálni. Legalizálni, mert amit mindenki tud és nem tesz ellene, az olyan, mintha hivatalos az hivatalosan engedélyezett lenne. Bár a polgármester azt ígérte, hogy fellép ellene, de amint látjuk, ezzel valójában senki nem foglalkozik. Sem a Boros Tibi-féle polgári alakulat, sem a közterület-felügyelők, sem a jegyző és így végül a hivatal sem.
Pedig ki nem tudná, hogy a játszótérrel átellenben minden délután kerékpárok lerakatának sora jelzi a zúg-csárda nyitvatartásit. Azonban, hogy miután már pityókásan is lehet közveszély okozása nélkül kerekezni az utakon, már nem érdekes, hogy a Széchenyiből a belső Damjanich felé, vagy a fő út Bajcsy Zsilinszky irányába veszi a lendületet a közúti közlekedésre önmagát alkalmasnak ítélő delikvens. Az ittas kerékpáros már nem csak keresztezheti a busz útvonalát, hanem vele párhuzamosan is haladhat, ha képes rá. A megmérettetés balsikere esetén azonban nem csak a mag, hanem több ember testi épségét is veszélyeztetheti. Ezért hát az értehetetlenség, amióta hatályba lépett az új rendelkezés, ami alapján kivették a kerékpárt a motoros járművekre vonatkozó szabályozás alól. Július eleje óta nem kell józannak lenni ahhoz, hogy valaki kimenjen a közútra kétkerekűzni.
Innentől akár ezzel a jó hírrel folytatódhat a nyár a szomjas kerékpárosok számára,
akiket ezután már nem lehet megbírságolni alkoholfogyasztás miatt,
főúton és mellékúton sem. Igaz, a rendőrség amúgy sem lépett fel kellő súllyal és hatékonysággal velük szemben az olyan hiányosságok kapcsán, mint a világítás, a láthatóság és a úgy egyben a KRESZ előírások, így hát inkább kivették őket a listából. Mostantól már megállítani sem érdemes őket, mert ha úgy gondolja részegen, hogy képes hazamennie záróra után, akkor magát üzembe helyezve megteheti ezt a szubjektív biztonságérzete kapcsán. Az ittas egyén meg köztudottan merész és bátor. Akkor meg miért is kételkedne abban, hogy nem képes egyenesen megülni a vasat.
Persze némileg elgondolkodtató, hogy az akkor még szigorúbb szabályozás mellett is idén az
első negyedévében ittasan személyi sérüléssel járó balesetet okozó
kerékpárosok száma az előző év azonos időszakához képest jelentősen,
35,4 százalékkal nőtt.
A közúti közlekedésről szóló rendelet eddig úgy szólt, hogy járművet
csak az vezethet, aki a vezetési képességére hátrányosan ható szer
befolyása alatt nem áll, és a szervezetében nincs szeszes ital
fogyasztásából származó alkohol. (Magyarországon a „zéró tolerancia” elve működik, vagyis alkoholos állapotban tilos járművet vezetni, így kerékpározni is! Az ittas vezetés miatt bekövetkező balesetek száma, csakúgy, mint a kerékpáros közúti baleseteké, folyamatosan emelkedik. Az elővigyázatosság és mértékletesség elengedhetetlen ahhoz, hogy ne veszélyeztessük saját és környezetünk épségét! Egy 2012 nyár végén életbe lépett KRESZ-módosítás értelmében a
kerékpáros vezetheti kétkerekűjét, ha csekély mértékben - 0,5 gramm/liter
ezrelék - fogyasztott alkoholt, vezetésre alkalmas állapotban van, és
nem főútvonalon közlekedik. Ennek mértéke mindig az alkati
tulajdonságoktól és természetesen az alkoholos befolyásoltság mértékétől
függ, ám egy esetleges balesetnél az alkoholszint vizsgálata dönti el a
büntetés mértékét. Épp ezért legyünk körültekintők, mindig tartsunk
mértéket, és ne kockáztassunk!) Viszont, ha az illető kerékpáros, és a
jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, akkor csak a főúton
nem ülhetett nyeregbe. Eddig.
A mostani módosítás szerint ugyanis, ha a
kerékpáros a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban van, akkor
lehet a szervezetében szeszes ital fogyasztásából származó alkohol.
Módosult a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések
megsértése esetén kiszabható bírságokról szóló rendelet is. Ez eddig a
nem gépi meghajtású járművek vezetőinél 0,50 gramm/liter véralkohol-,
illetve 0,25 milligramm/liter levegőalkohol-koncentrációnál szabta meg a
bírságolási határt (amennyiben a kerékpáros tette nem minősült
bűncselekménynek). Akinek a szervezetében ennél több volt az alkohol, az
főútvonalon közlekedve 30 ezer, míg mellékúton 10 ezer forintot
fizetett. A mostani módosítás a nem gépi meghajtású járművek sorából
törli a kerékpárt.
A kerékpárral rendszeresen közlekedők aránya országosan 45, a
fővárosban 25 százalék egy tavalyi felmérés szerint, és a trend növekvő.
A biciklis balesetek száma ez év elejéig nem követte a
kerékpáros-forgalom növekedését: a halálos kimenetelű esetek száma
csökkent, a súlyosaké nem változott, igaz, a könnyebb sérüléssel járóké
némileg növekedett. Idén viszont az első négy hónapban a 2013-ban
bekövetkezett 11 kerékpáros-halálesettel szemben 27-re nőtt az így
elhunytak száma.
Egy hete értetlenkedek józanul gondolkodó emberek és a sajtó azon a rendeletmódosításon, ami szerint a részeg kerékpáros nem közveszélyes.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése