Megbeszélés az agglomerációs közlekedésről ( - Ócsa nem tartozik közéjük, csak érintett) címmel már nem előszór foglalkoztunk a kisvárosunkat érintő közlekedési problémákkal.
Mint többször megírtuk, Ócsa városa, annak ellenére, hogy távolságban közelebb van a fővároshoz, mint akár Inárcs, Kakucs, Újhartyán, mégis messzebb és távolabb van, mint az útvonalon látszik.
Nem véletlen, hogy a messzebb élők hamarabb és közvetlenebb úton jutnak el és be Budapesti munkahelyükre, mint az ócsaiakat. Ezt a negatívumot már többször felvetettük az önkormányzat illetékesei előtt és különböző fórumokon is, de erre mindig valami lehurrogó válasz érkezett. Volt olyan érvelés is, miszerint erre nincs szükség, mert akinek ez nem felel meg, az menjen saját gépjárművel. Ez azonban nem így van. A közösségi közlekedés biztosítása állami és önkormányzati feladat. Az, hogy ezt a feladatellátás hogyan és miként oldják meg, az többnyire a helyi vezetésen az önkormányzaton múlik, hiszen az áll szerződésben szolgáltatást végzővel.
Ócsa nagysága, az itteni lakossági létszám bizony megkövetelné a gyors és biztonságos eljutást a napi munkába járáshoz. Alapvető elvárás, hogy mind a fővárosba, mind az egészségügyi szolgáltatások egy részét nyújtó dabasi rendelőintézetbe, és a gyáli járási központba ügyintézésre megfelelő színvonalon és közvetlenül juthassanak el az állampolgárok. Ez jelenleg nem biztosított Ócsa polgárainak. A napi budapesti beutazáshoz a Volán 636 számú járata az amúgy közlekedésileg sűrűn ellátott Alsónémedin keresztül szállítja az utasokat Budapestre a közvetlen útvonal helyet. Alsónémediben, erre a járatra már felé sem szállnak, mert annyira zsúfolt iskolanapokon. Ráadásul Alsónémediben előtte és utána is rendelkezésre állnak a buszok, mert ott ezek egymást érik. Ócsán ezzel szemben jó, ha óránként jutna egy.
Az alsónémedi való kényszerbeutazás napi 6,3 km többlet utat jelent egy irányban, ami további 15-20 perccel hosszabbítja meg az ócsai ember munkába-érésének idejét. Így a 20 kilométerre levő Soroksár (Hősök tere) máris távolabb és messzebb lesz, mint eredetileg. Ezért az útért a fizetség ellenére közel egy órát kell a Volán kényszerpályáján töltenie a munkavállaló utasnak.
Igaz ez a bejutás Budapestre az Ócsa mellett futó autópályán 22 km és 19 perc.
Nem véletlen, hogy az Inárcsiak, és a környéken élők mind arra közlekednek és többnyire ebből az irányból közelítik meg Budapestet. Az Újlengyelből induló 607 sz.-ú járat nem egész 1 óra alatt (50-55 perc) alatt beér a Bp., Nagykőrösi úti megállóhoz dupla akkora (40-41 km) távon, mint Ócsa - Budapest. Az Újhartyániak, a Kakucsról érkezők, és az Inárcsiak mind ezt az útvonalat használják a 608 sz.-ú Volán járat által és mind rövidebb úton, valamint hamarabb érnek, mint az Ócsán élő honpolgár.
Újhartyán Hősök terétől a Bp, Nagykőrösi út, 33 km és 40 perc. Kakucs vonatkozásában 29 km és 34 perc, míg Inárcsról az út 27 perc és 26 km.
Ebből egyenesen következik, ha Ócsáról is az autópályán közlekedtetné a járatait a Volán, akkor a napi egy órás körutazással járó bejutás lerövidülhetne 25 percre és elérhetné az inárcsiak szolgáltatási szintjét. Mert lássuk be, Ócsa város buszos közlekedése beavatkozást igényel. Elvégre mégis csak tarthatatlan, hogy egy 9000 lélekszámú városnak rosszabb legyen a közlekedési ellátottsága és az ebbéli adottsága, mint a nálánál kisebb településeké. Nem hiszem, hogy napi túlzsúfolt buszok ismeretében nem lehetne gazdasági alapon új buszjáratotokat szervezni a mindennapi szükségletek biztosítására. Mert ha ezt az ismeret települések vezetői elérték, és biztosítani tudják az ott élők számára, akkor Ócsa miért nem?
Tehát nem véletlen az sem, hogy amikor Szűcs Lajos és Pánczél Károly országgyűlési képviselők Simon Gáborral, a
Volán Busz Zrt. vezérigazgatójával egyeztettek az agglomeráció jövőbeni buszközlekedéséről, akkor írtunk erről és jeleztük a problémákat és egyben kifogásoltuk, hogy Ócsát és a városlakók közlekedési gondjait nem hozta fel az országgyűlési képviselő.
Ezen a megbeszélésen mind Inárcs és környéke, mind Felsőpakony a saját közlekedésének javítása mentén lobbizott, kérve és jelezve a saját problémáit. Ócsát itt senki nem képviselte, a városért egyetlen ember nem emelt szót, értünk senki nem lobbizott.
Pánczél
Károly és dr. Szűcs Lajos leszögezték: az a legfontosabb eredménye a
tárgyalásnak, hogy a Volán ígéretet tett arra, hogy nem szüntetnek meg
járatokat és megállókat, tehát minden megszokott járat és megálló
megmarad. Májustól még valószínűleg a mostani BKV-buszokat bérbe véve,a
mostani sofőröket foglalkoztatja a Volán. Őszre pedig a legmodernebb,
alacsonypadlós buszok is megérkeznek, és azokkal végzik majd az
agglomerációs buszjáratok üzemeltetését. összességében tehát nem hogy
nem csökken, de valójában emelkedik a szolgáltatás színvonala.
Pánczél Károly és dr. Szűcs Lajos szerint arra is megnyugtató megoldás fog születni, hogy mindez semmiképpen se kerüljön többe a Gyálon élőknek.
A
két képviselő tárgyalt Gyálról, és Felsőpakonyról is. Elmondták, hogy jelenleg
szinte nincs Volán-járat Felsőpakonyra, ám jelentős közösségi igény
mutatkozik rá. Most a valós igények felmérése következik és ezt követően
dönt a Volán vezetése arról, hogy indítanak-e, és ha igen, milyen
sűrűséggel Felsőpakony és Gyál-Központ közötti járatokat. A Volán
vezérigazgatója elmondta a képviselőknek: nyitottak a felsőpakonyi
járatokra, ám véglegeset csak az igényfelmérések után tudnak mondani.
Mivel a nevezett tárgyalásokon nem került szóba Ócsa így most, hogy a kormányzat által épített alsópakonyi új-negyed is átadásra kerül,újra kéne gombolni az inget és végre le kéne ülni és tárgyalni rólunk, Ócsán élő érintettekről is végre. Az Ócsai ember közlekedési színvonaláról, a városba és a munkábajutásának körülményeiről, viszontagságairól. Ócsa agglomerációs közlekedéséről és az újdonsült telep közlekedésbe történő bekapcsolásáról. A jelenlegi a 609-es sz. járat nem megoldás. Még az iskolai és a hivatali beutazásra sem alkalmas Az ebbéli utazás megér egy kisnovellát, mint előtanulmányt.
Ócsa számára három-négy alternatíva is kínálkozik, mind külön külön, mind akár egyben, vagy annak kombinációja ként.
- Elsősorban az M 5 autópályára kéne és kell áthelyezni a fővárosba jutás csapásirányát, gyorsítva és lerövidítve az eljutást. Ezzel egy latens munkahelyteremtési program, valamint forgalomnövekedés vonzat is várható. Tudva és ismerve a Pestlőrinc-Soroksár az ottani munkaerőfelvevőpiac jelentőségét.
- Másodsorban és ennek alárendelve akár a 635-ös járat meghagyása, vagy átütemezése mellett a 636-os mintájára, és kiváltására (vagy ezen a számon futtatva,) egy uj útvonal létesítését kell kidolgozni, ami Alsónémedi helyett Alsópakonyt öleli át, és az ott élőket szolgálja ki. Ez a járat lehetne Alsópakonyi indulással Ócsai útvonalon át közvetlen (tehát Alsónémedi érintése nélkül) az 50-es úton Budapest (Soroksár Hősök tere érintésével) a Népligeti végállomás, ami ugyan hosszabb és lassú bejutás, de mégis csak a mostanihoz igazított. Ezért ennek reciproka az ami előnyökkel járna a térségünket illetően. Vagyis a Ócsa Akácos utca indulással, a Falu Tamás, Bajcsy Zsilinszky és Üllői úti megállók érintésével a létesítendő alsópakonyi lakótelepi megálló, körforgalom és az autópályán a főváros, Nagykőrösi út, Népliget végállomás útvonal.
- Harmadsorban, a létesítendő Gyál - Felsőpakony összeköttetéshez kapcsolódva az egyik járat végállomása Felsőpakony helyett lehetne Alsópakony lakótelepi megálló, de még jobb lenne az Ócsára való behozatala, mert ezzel a két településrész új összeköttetéshez jutna, míg a belső városlakó áttételesen Gyál járásközpontot érhetné el ezzel a járattal.
- Negyedik és egyben utolsó felvetés, hogy egyes Ócsa-Felsőbabád menetrendi jelöléssel futó járatokat a nevezett megállótól bevezetnék Ócsa városközpont, és a Hősök tere megálló érintésével a városba, és innen vissza Alsónédibe a megszokott útvonalat folytatva. Ez a kitérő a járat szempontjából nem nagy kiesés, és nem járna jelentős menetidő növekedéssel, viszont számos előnyt és lehetőséget biztosítana a fesőbabádiak számára az Ócsára való bejutásban, míg a városunkban élőknek mind Budapest Alsónémedi elérésével, mind pedig ellenkező irányba a Felsőbabádra, Dabasra jutásban nyújtana jelentős segítséget. Ezzel a kiegészítéssel kompletté válhatna az ócsai közlekedés, figyelembe véve, hogy a 636-os járat nem érintené Alsónémedit, valamint, hogy a Felsőbabád bevonásával közlekedő buszjárat közvetlen kapcsolatot, összeköttetést és eljutást jelentene a Dabas városában levő ellátáshoz (orvosi-rendelő, kivizsgálások, stb) ügyintézéshez (bíróság, földhivatal).
- Negyedik és egyben utolsó felvetés, hogy egyes Ócsa-Felsőbabád menetrendi jelöléssel futó járatokat a nevezett megállótól bevezetnék Ócsa városközpont, és a Hősök tere megálló érintésével a városba, és innen vissza Alsónédibe a megszokott útvonalat folytatva. Ez a kitérő a járat szempontjából nem nagy kiesés, és nem járna jelentős menetidő növekedéssel, viszont számos előnyt és lehetőséget biztosítana a fesőbabádiak számára az Ócsára való bejutásban, míg a városunkban élőknek mind Budapest Alsónémedi elérésével, mind pedig ellenkező irányba a Felsőbabádra, Dabasra jutásban nyújtana jelentős segítséget. Ezzel a kiegészítéssel kompletté válhatna az ócsai közlekedés, figyelembe véve, hogy a 636-os járat nem érintené Alsónémedit, valamint, hogy a Felsőbabád bevonásával közlekedő buszjárat közvetlen kapcsolatot, összeköttetést és eljutást jelentene a Dabas városában levő ellátáshoz (orvosi-rendelő, kivizsgálások, stb) ügyintézéshez (bíróság, földhivatal).
Úgy gondolom, az a minimum, hogy ezt felvetjük és erről beszélünk. És ez lenne a a minimum, amit Ócsáért egy képviselő (akár országgyűlési, akár megyei, akár helyi) megtehet a városért és annak választópolgáraiért. Ezért kérek mindenkit, hogy mérlegelje, vitassa és szorgalmazza az itt vázoltakat, hogy végre elindítsuk azt a folyamatot, amiről senki nem beszél, amiért senki nem tesz, és amiről a szomszéd települések vezetői maguktól értetődően már tárgyalnak.
*
Nos kedves folak ez megint sántít egy kicsit!talán most nem törlöd ezért néhány dolog pontosításra szorul.
VálaszTörlés1.Kölöm veled, hogy Dabas város egészségügyi központja két módon érhető el Ócsárol.Máv és Volán busz járat reggel ami az iskolásokat viszi.
2.Gyál szintén a Máv segítségével érhető el, ráadásul két megállóval.
3.Inárcs és a többi lakóhely azért jár az autópályán mert más út nemigen van.
4.Ha a Volán áthelyezné a járatokat az autópályára, akkor Soroksár ismét elérhetetlen lenne Ócsáról.Pedig hidd el a soroksári logisztikai parkban hamarabb találni munkát mint az M5 mellett.Ráadásul egyetlen Volán járat sem megy be a raktárakhozaz autópálya mentén.
Reménykedem, hogy ezt most nem törlöd és elgondolkozol azon nem annyira hülye mindenki, hogy elhiszi azt ami nem igaz.És most tényleg nem a támadás hanem az igazságra való rávilágítás.
Ne légy felületes a kritikával. Magam is közlekedek és végigolvastam a cikket. Ott írja a szerző, hogy a Gyál, Felsőpakony után a 609 számú járat mennyit ér. Ez az a busz, ami Dabasra jár. Csak vagy nem érted, vagy másként fogod fel. Ez azonban alkalmatlan arra, hogy az SZTK-s betegeket kiszolgálja. És arra sem megoldás, hogy a dabasi ügyintézésre szorulók közlekedési gondjait megoldja. Ebben igaza van folaknak. Aztán a vasúti közlekedésről nincs szó, de ha elolvasod a címet, ott benne foglaltatik, hogy a buszközlekedésről szól a történet. Persze írhatna regényt is a szerző, de ahogy látom ez is túl sok egyeseknek. Aztán az, hogy inárcsiak nem zötykölődik végig az utat Alsónémedin át a Soroksári útig, az nem hiszem, hogy hátrány lenne a számukra. Mint ócsai, számomra előny lenne az egyszerűbb Pestre érés. Nekem szempont a gyors bejutás. És azt hiszem, folak is csak erre akart rávilágítani. Tőlem pedig az is lehetne, hogy pár gyorsjárat erre menne, pár lassú meg arra. Aztán aki azt akarja, hogy Alsónémedin át körbe utazva érjen be, az meg harcolja ki magának. Egyenlőre mégis csak az utazási idő lerövidítése a cél, ha jól értem. Ez pedig senkinek sem hátrány.
TörlésTeljesen jogos a felvetés. Az Ócsáról történő bejutást valahogy rendezni kell. Ez nem Fo-lak dolga, hanem az önkormányzaté. Kár, hogy ott ezzel a visszatérő jellege ellenére máig sem foglalkoznak. Azt is látni, hogy dr Szűcs Lajos sem teszi oda magát azért, hogy városunk helyzetén javítson. A polgármesterünk mintha elzárkózna ettől az egésztől. Pár érdektelen, helyben dolgozó meg azt erőlteti, hogy jól van ez így, ahogy van, Fo-lak ne erőlködjön, ne hasonlítson és ne példázzon. Ők gondolom a hivatalban jól elvannak. Ez viszont rossz út, helytelen észrevételezés. Napjában százával kénytelenek órákat utazással tölteni a dolgozó emberek, mert nem képesek javítani a körülményeken. Én, és a velem együtt utazó tömegben, miért vagyok kénytelen napi 40 perccel többet a buszon tölteni, mint más településen élő, aki ülve utazhat a gyors pályán. Miért kell többet szánnom a munkába érésemre a zsúfoltságban, mint ami éppen elég és szükséges lenne, csupán azért, mert nem képesek megreformálni, átszervezni a dolgot. Ráadásul állva nem is szállíthatna utasokat a Volán a helyközi járatokon. Ha már úgyis tárgyalások folynak a környék közlekedési rendjéről, és változtatások várhatóak, akkor Ócsával, az itt élőkkel miért nem foglalkoznak? Talán nem vagyunk elegen, vagy nem vagyunk méltók rá? Esetleg a másutt élőket jobban képviselik, ezért velük emberségesebben bánnak, rájuk jobban odafigyelnek. Persze jó lenne, ha erre is adna valaki egy épkézláb választ, mert az eddigi hasonló blogos felvetések vagy mindig süket fülekre találtak,vagy csak támadási alapul szolgáltak a felvetést elővezetővel szemben. Ezzel viszont még nem lépett előrébb senki.
VálaszTörlésNem hiszem, hogy ezek tennének valamit a javulás érdekében. Mind gépkocsival, és költségtérítési átalánnyal jár. A munkábajáró dolgozót pedig nem ők képviselik.
VálaszTörlésLehetne ezzel a dologgal érdemben foglalkozni, de most megint más köti le az erre avatott figyelmét, nem a városba jutás.
VálaszTörlés